A Komárom-Esztergom megyei város üzemeltetésében működő intézmény a robotika, a virtuális valóság, az automatizáció és a mesterséges intelligencia témáival várja a látogatókat. A XXI. század legmodernebb vívmányait hamarosan testközelből ismerhetik meg a fiatalok és a technológia iránt érdeklődők. Az elsősorban iskolás korú gyermekeket és a fiatal felnőtt korosztályt célzó oktatási és szórakoztató központ a digitalizáció világába vonja be a fiatalokat.
Június 10-én átadták a Digitális Jólét Program szakmai támogatásával és koordinációjával létrejött Digitális Tudásközpontot – írta a Digitális Jólét Program oldala.
A már működő Digitális Jólét Program Pontok (DJP Pontok) tapasztalatait felhasználva 6 vidéki városban – Békés, Kaposvár, Kecskemét, Nyíregyháza, Oroszlány és Veszprém – létesültek Digitális Tudásközpontok. Ezek felszerelését, kialakítását, szakmai támogatását és koordinációját a Digitális Jólét Program látja el. A beruházás értéke összesen 2,4 milliárd forint.
„A jövőt már te programozod” – fogalmazott Czunyiné Dr. Bertalan Judit, az Északnyugat-magyarországi Gazdaságfejlesztési Zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztos. Ezzel arra utalt, hogy a tudásközpontok fókuszában a fiatalok digitális felkészültségének javítása áll, azaz annak elérése, hogy a fiatalok felkészültebben és eredményesebben legyenek képesek a munkaerőpiaci kulcskompetenciáik, munkaszocializációjuk fejlesztésével foglalkozni. Ennek érdekében alakították ki a megfelelő alkotóműhelyeket, kidolgoztak egy – kifejezetten az érintett korosztály szükségleteit figyelembe vevő – pályaorientációs és készségfejlesztő programkínálatot, valamint felkészítették és folyamatos módszertani támogatásban részesítették a központok munkatársait.
”A célunk az volt, hogy ebbe a Digitális Tudásközpontba kerüljön bele minden olyan a tudást, az oktatást támogató és segítő megoldás, ami a mai iparban, gazdaságban a munkavállalók számára napi rutin kell, hogy legyen. Persze, ehhez a szakképzésnek alkalmazkodnia és illeszkednie kell a munkaerőpiaci kihívásokhoz. Ennek a tudás és élményközpontnak fontos célkitűzése, hogy egyfajta, korosztályokon átívelő módszertanokkal juttassa hozzá azokhoz a digitális képességekhez a gyerekeket, a fiatalokat, melyek alapján új ismeretekkel és információkkal gyakorlatiassá válnak. A központ a nyáron már előre szervezett programokkal indul. Nem szabadidős programház lesz, hanem szakemberek irányításával, szakmai foglalkozások zajlanak majd itt” – idézte Czunyiné Dr. Bertalan Judit szavait a város weboldala.
Oroszlányon egy korábbi egyházi épület kapott új szerepet a tudásközpont kialakításával. Az épületben az önkormányzat hosszabb távon is oktatási központként kívánja hasznosítani az érintett helyiségeket. A városból és a régióból érkező diákokat és tanáraikat június közepétől várják a központ oktatói. Szeptembertől pedig akár az új tanév órarendjébe is érdemes betervezni egy-egy rendhagyó informatikaórát vagy szakkört – írták.
A digitalizációval fordítanák meg a kedvezőtlen társadalmi folyamatokat
„Mindent meg kell tennünk annak érdekében, hogy a jövő generációját időben integráljuk a város életébe, számukra igényes tanulási, fejlődési és szabadidő-eltöltési lehetőségeket biztosítsunk, valamint segítsük őket közösséggé formálódni. Csak így állíthatjuk meg a jelenleg kedvezőtlen irányba mutató társadalmi folyamatokat és ezáltal tudjuk a diákokat a városban tartani, vagy tanulmányaik végeztével Oroszlányba visszahívni. Reményeink szerint az épület oktatási központként mind a Digitális Jólét Program által kínált, mind az általunk tervezett programkínálattal támogatja majd az erőfeszítéseinket” – mondta Lazók Zoltán, Oroszlány polgármestere.
Az iskolák számára díjmentes órákon a tanulók megismerhetik Bodrit, a robotkutyát; kipróbálhatják, hogy milyen minirobotokat programozni vagy akár 3D-ben is tervezhetnek, nyomtathatnak kisebb ajándéktárgyakat, és a virtuális valóság világába is betekintést nyerhetnek.
Készségek és képességek a karrier kiválasztásához
A Digitális Tudásközponthoz forduló fiatalok a jövőben a legújabb karriertervezési diagnosztikai eszközök és szakértők által alkalmazott professzionális módszertanok segítségével felmérhetik készségeiket és kompetenciáikat. Az elemzés eredményei olyan pályaorientációs javaslatot alapoznak meg, amelynek köszönhetően a tervezésben résztvevő pályakezdő a számára ideális karriert tervezheti meg.
A Digitális Tudásközpont nem csak a gyerekek, hanem a fiatal felnőttek és az aktív idősebb korosztály számára is számos programmal készül. Az országban található Digitális Tudásközpontok látogatására, programjaira a digitalis-tudaskozpont.hu címen lehet jelentkezni.
A Digitális Tudásközpontok intézményhálózatának valamennyi tagja olyan digitális kísérleti műhely, amelyben folyamatosan lehet új munkaformákat, új megközelítéseket, új didaktikai módszereket kipróbálni. Ez a folyamat már évekkel ezelőtt elindult, és egyre több település, egyetem illetékesei látják úgy, hogy szükség van egy ilyen új típusú „digitális játszótérre”, amit a kormányzat módszertanilag, központi platformmal és eszközökkel tud támogatni. Ahogy a biológiaórához jól kapcsolódik egy állatkert vagy botanikus kert meglátogatása, a digitális világban is szükség van ilyen intézményekre, ahol a technológiai eszközöket költséghatékonyan meg tudják mutatni, ki tudják próbálni. A tudásközpontok megálmodói és kivitelezői azt remélik, hogy a központok rendkívül pozitívan fognak hatni a magyar köznevelés fejlődésére is.
A központ címe:
2840 Oroszlány, Dózsa György út 22/A, a Dózsa György út és a Vasút sor kereszteződésében lévő épület.