A Digiméter reprezentatív kutatásában a koronavírus hatására bekövetkező hosszabb távú változásokra koncentrált, egyben kitért az általános digitalizációra, az otthoni munkavégzésre, illetve az ügyfélszerzésre és a digitális pénzügyi megoldások alkalmazásaira. A felmérésbe 200, nettó 18 milliárd forintnál kevesebb árbevétellel, 5-249 közötti foglalkoztatottal rendelkező vállalkozásokat vontak be, a mezőgazdaság, az ipar, a kereskedelem és a szolgáltatás területéről.
A közlemény szerint a kis- és középvállalkozások összesített Digiméter Covid ’22 Index átlaga 2,6 (tízes skálán), ami azt mutatja, hogy még a koronavírus kényszerítő ereje sem volt elegendő ahhoz, hogy a távmunka, valamint a digitális kommunikációs és vállalati eszközök használata széles körben elterjedjenek. A kis- és középvállalkozások jelentős részének komoly fejlődésre van szüksége ezen a téren a versenyképesség fenntartása érdekében – jegyezték meg az elemzők.
A “Digiméter – Digitális Versenyképességi Mutató” egy 2020-ban indult mérési rendszer, amelyet a SmartCommerce Consulting, a Reacty Digital, az eNET és a Virgo alapított. A felmérésből kiderült, hogy a kisebb vállalkozások jelentős része elzárkózik a távmunkától, csupán a kkv-k bő negyede biztosít legalább munkavállalói egy részének lehetőséget az otthoni munkavégzésre.
A Covid hatása a kis- és középvállalkozások működésére: immunisak lettek a digitalizációra
A koronavírus okozta kényszerdigitalizáció két éve sem volt elegendő ahhoz, hogy a távmunka, valamint a digitális kommunikációs és vállalati eszközök használata széles körben elterjedjen a magyar kis- és középvállalkozások között – derült ki a Digiméter 2022. tavaszi felméréséből. Távmunka csupán a kkv-k negyedénél található, az ügyfélszerzés továbbra is főként személyes csatornákon zajlik, szakértői támogatás igénybevételére pedig kevéssé nyitottak a cégek. A pénzügyek területén már látható a digitális megoldások térhódítása, bár átlagban ez is csak közepes teljesítményt jelent a Digiméter Covid ’22 Indexe alapján.
Több területen is gyenge magyar eredmény
A kis- és középvállalkozások összesített Digiméter Covid ’22 Index átlaga 2,6 (tízes skálán), ami meglehetősen gyenge teljesítmény, és sok helyet hagy a további fejlődésre. Összességében a 3,0 alatti értéket elérőknek rendkívül nagy szüksége lenne a digitális kompetenciák javítására, és 7,5 felett mondható (magyar viszonylatban) digitálisan fejlettnek egy vállalkozás.
A távolról történő munkavégzés jellemzői
A főindex több alindexből állt össze, melyek közül az otthoni munkavégzésre vonatkozó a legmeghatározóbb. Ebben a tekintetben átlag alatti eredmény született (2,5), a kisebb vállalkozások jelentős része elzárkózik a távmunkától, annak ellenére, hogy a sajtó, illetve a nagyvállalati környezet sok esetben a “home office” munkavégzés rendkívül széleskörű elterjedését láttatja. A digitális eszközök (vállalatirányítási rendszer, felhő alapú tárhely, digitális projektmenedzsment rendszer stb.), illetve kommunikációs csatornák használatában is bőven van még kihasználatlan lehetőség idehaza.
Jelenleg a kis- és középvállalkozások bő negyede biztosít legalább munkavállalói egy részének lehetőséget az otthoni munkavégzésre, ami bár nem kifejezetten magas érték, feltételezhetően még így is lényeges emelkedés a járvány előtti időszakhoz képest. Számukra a legnagyobb kihívást az jelenti, hogy egyes munkakörök korlátozottan, vagy egyáltalán nem végezhetők otthonról, illetve a munkahatékonyság fenntartása jelenik meg nehézségként. Ugyanezt a két ellenérvet említették legnagyobb arányban a távmunkát teljesen mellőző cégek is.
Az otthoni munkavégzés 2020 tavasza óta történő bevezetése/kiterjesztése a jelenleg is távmunkát alkalmazó vállalkozások többségénél nem változtatott érdemben a munkavégzés hatékonyságán, ebből adódóan a többség a veszélyhelyzet feloldása után is tervezi megtartani ezt a lehetőséget. Ugyanakkor előfordulhat, hogy a járványhelyzet miatti korlátozások feloldásával a negatív változásokat tapasztalók, vagy nehezen alkalmazkodók mostanra már elfordultak a távmunkától.
Nagyon rosszul teljesített a digitális ügyfélszerzés és tanácsadás területén a megkérdezettek többsége
Az ügyfélszerzés és tanácsadás alindex hozta a legrosszabb eredményt (tízes skálán 1,1-et). A kkv-k fele használ személyes ügyfélszerzési csatornát, míg a digitális megoldások közül kétötödük a honlapot frissítve, negyedük pedig közösségi média tartalommarketinggel igyekszik ügyfeleket szerezni. A cégek bő hatoda azonban saját bevallása szerint semmilyen ügyfélszerzési módszerrel nem él.
Tízből csupán egy vállalkozás vett igénybe a digitalizáció, távmunka, vagy épp ügyfélszerzés tekintetében külső szakértői segítséget a koronavírus megjelenése óta, többségében fizetett formában, főként a már meglévő digitális eszközök terméktámogatásával kapcsolatban. Online információforrást is csak a kkv-k hetede keresett ezekben a témákban, mint ahogy a családtagoktól, barátoktól való segítségkérés sem volt jellemző.
A digitális pénzügyek jobban jelen vannak a kkv-szektorban
A digitális pénzügyek területén (online számlázás és könyvelés, pénzügyi adminisztrációt segítő megoldások használata stb.) összességében jobb a helyzet. Az átlag 5,8, ami azt mutatja, hogy többnyire közepes teljesítményt érnek el a kis- és középvállalkozások. A legjobb eredményt elérő top 20%-ot figyelembe véve a pénzügyi index átlaga 7,5, ami magyarországi viszonylatban már digitálisan fejlettnek minősíthető.
A kkv-k ötöde az elmúlt két évben növelte a szoftverekre, programokra való költést, tízből egy kkv pedig tervez a jövőben pénzügyi adminisztrációt segítő új megoldásokat bevezetni. A szoftverek, digitális megoldások kiválasztásakor a kkv-k fele a könyvelő ajánlását veszi figyelembe, míg tízből négyen hallgatnak a fejlesztő ajánlására (is), a vállalkozások harmada pedig az ár alapján (is) dönt. A kkv-k bő háromötöde biztosít a könyvelőjének hozzáférést a számlázóprogramjához valamilyen formában.
Bőven van lehetőség a digitalizáció fejlesztésére
“A digitális ökoszisztéma a pénzügyi adminisztráció terén is sokkal több lehetőséget tartogat a vállalkozások számára, mint amennyit jelenleg kihasználnak. Automatizált működésmód kialakításával jelentősen növelhetnék hatékonyságukat és csökkenthetnék költségeiket, de abban, hogy ezt meg merjék lépni, az őket szakmailag támogató szakemberek mellett a fintech cégeknek is hatalmas szerepük van. Ezért kiemelt figyelmet kell fordítani az edukációra és a digitális szemléletmód kialakítására” – fogalmazott Ángyán Balázs, a Számlázz.hu online programot fejlesztő és üzemeltető KBOSS.hu Kft. ügyvezetője. A szakértő hozzátette azt is, hogy sokszor csak egy apró impulzus kell az újabb digitális szolgáltatások bevezetéséhez. Egy jó összehasonlítás, amelyben látják a saját digitális “érettségüket” a hozzájuk hasonló vállalkozásokhoz képest, megadhatja nekik a szükséges lökést – mondta.
A kutatásból készült jelentés a https://digimeter.hu/kutatasok/ weboldalon elérhető.
A Digiméter
A Digiméter – Digitális Versenyképességi Mutató 2020-ban indult mérési rendszer, amely két évtizedes digitalizációs tapasztalattal rendelkező szakemberek részvételével, a SmartCommerce Consulting, a Reacty Digital, az eNET és a Virgo alapításában, valamint a Számlázz.hu főtámogatói, a Vodafone Business és a SimplePay by OTP Mobil kiemelt támogatói és az Intren támogatói részvételével jött létre. A mérések eredményei elérhetők a program honlapján: https://digimeter.hu. A mérések közzététele után az “Én Digiméterem” menüpont alatt a kutatásban részt nem vett kkv-k is kitölthetik a kérdőívet és hozzá mérhetik magukat a versenytársaikhoz az adott területen.
Szerkesztette:
Csurja Zsolt
Gödöllői gazdász 2009
precíziós mezőgazdasági szakmérnök, Óvár 3-as csoport
Digitális Agrárakadémia, tartalomszerkesztő